woensdag 2 november 2016

Herinneringen

Het heeft aan een stuk door geregend. Zachte druppels vroeg in de morgen waardoor ik eerst nog dacht dat het bladeren waren die op mijn tent vielen. Ik kwam na een tijdje op het idee van regen, ik stak mijn hoofd naar buiten. Ja, regen. Dat is zo lang geleden! Het was nog donker. Ik wachtte af. Het ging steeds harder regenen. Ik bleef op deze plaats in mijn tent. Een keer heb ik in regen gelopen, vlak na Trento. Zeven en een halve kilometer op die dag van afdak naar afdak en op het laatst volledig nat. Ik kon mijn handen zelfs niet meer droog krijgen. Drie dagen daarna was nog altijd mijn slaapzak niet droog. Ik blijf daarom nu binnen als het regent. Binnen in mijn tent. Ik naai wat spullen die beginnen kapot te gaan, schrijf brieven, lees over Florence, maak koffie, slaap en mijmer. Ik herinner dingen van lang geleden. Maar die herinneringen zijn nog altijd uit deze reis. Ik zou wel kunnen geloven dat ik al jaren op reis ben. Ik herinner de babymarter die ik vond aan de Rijn. Ik zag dat dier rondjes rennen in bladeren aan de weg. Ik dacht: een vrolijk dier. Maar toen ik dichtbij was, zag ik dat het een babymarter was. Zeker zijn moeder verloren. Ik zei tegen voorbijgaande fietsers: 'Voorzichtig voor de babymarter!' Maar één fietser fietste er dwars over heen. Hij bewoog niet meer. Ik legde hem in het gras, bedekte hem met bladeren. En na een kleine tijd bewoog hij weer. Hij begon zelfs weer rondjes te rennen. Ik deed hem in mijn pan. Ik gaf hem water in de dop van mijn fles. Maar hij dronk ervan niet. Hij maakte onophoudelijk rondjes. Ik wist feitelijk niet wat ik met het dier moest doen. Misschien kon ik hem in leven houden, maar hoe zou ik reizen met een marter. Er kwam een familie aangefietst die nieuwsgierig was. Zij hebben tenslotte mijn pan met de marter naar de dierenarts gebracht. Ze kwamen daarna terug met de pan en een verslag. Ik herinner de winterjas die ik kreeg, vlak voor de Alpen. Een lange dikke roze winterjas. Ik had die gekregen toen ik de sleutel terug bracht van het lege huis waar ik in de nacht in mocht slapen. De vrouw had aan de jas gedacht en die van de zolder gehaald. Soms is het aannemen van een geschenk ook een geschenk. Ik wist niet hoe ik de jas kon weigeren. Maar het zou een hele inspanning worden, de jas over de Alpen te slepen, sinds hij niet meer in mijn wagentje paste. De avond erna belde ik aan bij een vrouw die nors naar mij keek en zei: 'Geen probleem dat je je tent opzet in mijn tuin.' Ik wilde haar zo weinig mogelijk storen, maar ergens vandaan kwam het aanhoudende gevoel dat de jas bij haar een goede plek zou vinden. Ik belde weer aan en gaf haar de roze jas. Ze was blij, ik ook.

Ik herinner Ria, de Duitse vrouw. Toen mijn tent in haar tuin stond, hebben we samen gekookt en gegeten. Ze sloeg een vlieg neer. Die viel dood in de sla.  In de morgen kwam iemand in de tuin werken. Hij wilde weten hoe zwaar mijn wagen was. Hij tilde hem op aan de bidonhouder. De bidonhouder brak van de wagen af. Hij schrok zoals een kind. Ik moest lachen. Ik mocht pas weer gaan nadat hij het had gerepareerd. Ik herinnerde het ontbijt in een gezinsvervangende tehuis. Ik herinner rivieren en dorpen en plekken waar ik sliep, mensen die mee liepen of meer fietsten. Ik herinner het gevoel dat het nooit meer zou ophouden met regenen, dat de zon niet weer zou schijnen. Aan het einde van vandaag, nu het nog altijd regent en weer donker is en ik de uil weer hoor, herken ik dat gevoel. Maar het leven verandert steeds. Tot nu toe wel. Daarover zal ik dan weer schrijven. 

En nog voor mijn neef Jos: ik weet niet precies waarom, maar ik denk vaak aan jou!

Als ik terug ben, wil ik graag kennis maken met je nieuwe broertje en je dan weer zien! Tot die tijd: veel liefs van mij!

14 opmerkingen:

  1. bedankt, Sophie. tot onze volgende ontmoeting met je prachtige verhalen. Gods nabijheid gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook wel lekker een dagje mijmeren in je tent . Veel plezier en altijd weer heerlijk om je te lezen x x x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hm, oké dan twee kussen ((-:

      Verwijderen
    3. Hm, oké dan twee kussen ((-:

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen

    5. Al mijn berichten komen twee keer en ze komen zelfs terug als ik die al verwijderd had! Daarvan wordt het onbegrijpelijk! Ik kan het niet helpen.

      Verwijderen

    6. Al mijn berichten komen twee keer en ze komen zelfs terug als ik die al verwijderd had! Daarvan wordt het onbegrijpelijk! Ik kan het niet helpen.

      Verwijderen
  3. Heb je verslagen gelezen. Leuk hoor. Veel plezier en veel succes gewenst, hartelijke groet van Paula van Veen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Paula!
      Ik vind het fijn dat je mijn avonturen las!
      Hartelijke groet van mij!

      Verwijderen
    2. Dank je wel Paula!
      Ik vind het fijn dat je mijn avonturen las!
      Hartelijke groet van mij!

      Verwijderen